راهکارهایی برای نتیجهگیری از مطالعه
سههفته است که یک بند درس میخوانم، اما هیچ فایدهای نداشته است. در آزمون آزمایشیکه این هفته دادهام هیچ پیشرفتی نداشتهام و حتیترازم پایینتر آمده است. اصلاًوقتی درس نمیخواندم، وضعم رو به راهتر بود. از دیروز که نتیجه آزمون آزمایشیجدید را گرفتهام، نا امید و افسرده شدهام. گاهی فکر میکنم که شاید به من درسخواندن نیامده است و باید دور درس خواندن را خط بکشم !»
حرفهایی از این قبیل را هر سال از دانش آموزان بویژه دانش آموزانکنکوری میشنوم؛ جوانانی که میگویند با وجود درس خواندن و تلاشی بیوقفه درروزهای گذشته، نتوانستهاند نتیجه خوب یا کمی دلگرم کننده کسب کنند و برای همینمایوس شدهاند و میخواهند که درس و مطالعه را رها کنند.
این دسته از دوستان تصور میکنند که دو یا سه هفته درس خواندن،باید بار کوتاهیهای چند ماهه یا حتی چند ساله آنها را بردوش کشد و خیلی زود نتیجهبگیرند. میخواهم بگویم دانش آموزی که مدت کوتاهی است به صورت مفهومی درس میخواندو در سالهای قبل هم آزمون سراسری مورد توجهش نبوده است و در دروس پایهاشکال اساسی دارد، روند پیشرفتش کندتر است، و برای رسیدن به تراز و رتبههایبهتر، باید بیشتر تلاش کند؛ پس باید اول دقت کنید که این دیر بازده بودن، منطقیاست.
البته میتوان راهکارهایی برای بازدهی زودتر و بهتر پیشنهاد داد که دراینجا به تعدادی از آنها اشاره میشود:
صبور باشید
از قدیم گفتهاند: رهرو آن نیست که گه تند و گهی آهستهرود رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.» درسخواندن برای کنکور جزو اهداف بلند مدت است و موفقیت در آن، به صبر، تلاش، پشتکار وروحیۀ خستگی ناپذیری نیاز دارد.
در واقع شما در این راه باید آهسته ولی پیوسته حرکت کنید و پیوستهبودن، اهمیت خاصی دارد. نباید درس خواندن شما نوسان داشته باشد و به گونهای باشدکه یک مدت کوتاه را با تمام توانتان درس بخوانید. بعد، چیزی موجب ناامیدی یا دلسردشدن شما شود و مدتی ساعات مطالعه شما کاهش پیدا کند و پس از مدتی دوباره یک هفتهخوب درس بخوانید و باز هم افت کنید.
اگر میخواهید در آزمون سراسری نتیجه خوبی کسب کنید، باید حتی اگرمدتی، اوضاع بر وفق مرادتان نبود و علی رغم زیاد درس خواندن، بازده نداشتید، حوصلهبه خرج دهید؛ زیرا این دوران با صبر و پشتکار شما تمام خواهد شد، و اگر دست ازتلاش بر ندارید، قطعاً مزد زحمت خود را خواهید دید.
هدف از آزمونهای آزمایشی را دریابید
متاسفانه بسیاری از داوطلبان بعد از آزمونهای آزمایشی یا آزمونهاییکه دبیرانشان میگیرند، دچار هیجانهای کاذب میشوند؛ یعنی به جای آنکه به فکر حفظنقاط قوت و رفع ضعفهای خود باشند، اگر نتیجه خوبی کسب کنند، دچار غرور میشوند وبا تصور اینکه در مبحث مورد نظر تسلط دارند، سطح مطالعه خود را کاهش میدهند، واگر نتیجۀ بدی کسب کنند، دچار یاس و نا امیدی میشوند و وقتشان را صرف غصه خوردن واظهار ناراحتی میکنند.
برای جلوگیری از چنین امری پیشنهاد میدهیم که به جای فکر کردن بهنتیجه کلی آزمون، به نتیجه تک تک درسها و تراز آنها توجه کنید. انجام این کارباعث میشود تا شما به طور دقیقتری میزان پیشرفت در آزمون خود را در هر درسبسنجید و نقاط ضعف و قوتتان را نیز بیشتر بشناسید؛ علاوه بر این، انجام این کارباعث میشود تا شما پیشرفتهای کوچک خود را ببینید و به آینده خوش بین باشید.
تحلیل آزمونهای آزمایشی را جدی بگیرید
شما باید بعد از امتحان و آزمون، تک تک پرسشهایی را که به آنها پاسخنداده یا پاسخ غلط دادهاید، بررسی کنید. هر چند این کار حوصله میخواهد وزمان میبرد، ولی شما باید برای پیشرفتتان این سختیها را تحمل کنید. وقتی آزمونهارا بررسی میکنید، امکان دارد که با یک یا چند مشکل کمبود معلومات، فراموشکردن، بیدقتی، وقت کم آوردن و . روبرو شوید. حتماً برای رفع هر کدام از مواردیاد شده، با کمک دبیران خود برنامهریزی داشته باشید و سعی کنید که درآزمون بعدی تا حدودی مشکل یا مشکلات موجود را کم رنگتر کنید.
مطالب را در حافظه بلند مدت خود نگاه دارید
گاهی علت کسب درصدهای پایین این است که اطلاعات به شیوه صحیحوارد حافظۀ بلند مدت شما نشده است. برای ورود اطلاعات به حافظۀ بلند مدت،چند راه وجود دارد. یکی از این راهها تکرار مطلب است؛ مثلاً یکی از شیوههاییادگیری لغات انگلیسی همین تکرار است که البته با روشهایی مثل جعبه لایتنر»کیفیت آن را افزایش میدهند؛ اما یکی از بهترین راههای ورود اطلاعات به حافظهبلند مدت، ارتباط دادن یک مطلب به مطالب قبلی است؛ یعنی به هنگام مطالعه، مطلبجدید را به یادگیریهای قبلی خود ارتباط دهید، آنها را با یکدیگر مقایسه کنید ومطالب مربوط به یک موضوع را دستهبندی کنید و به همراه هم به خاطر بسپارید.بهترین راه اجرای این شیوه، خلاصه نویسی مطالبی است که میخوانید. خلاصه نویسی،اگر چه در ابتدا وقت گیر به نظر میرسد، اما به شما کمک میکند تا مطالبمربوط به یک موضوع را کنار هم قرار دهید. این کنار هم قرار دادن مطالب، امکانتداعی و مقایسه آن مطالب را فراهم میکند؛ ضمناً به شما کمک میکند که نزدیک بهزمان امتحان، با صرف کمترین وقت، تمام مطالبی را که خواندهاید، مرور کنید. باوجود اینکه در ابتدای راه، این روش، کمی وقت گیر و دشوار به نظر میرسد، اما روشیاد شده، بیشترین بازدهی را در بلند مدت دارد.
تست زدن را جدی بگیرید
عدهای از دانشآموزان، به دلیل اینکه در سالها یا ماههای گذشته کوتاهی کردهاند، تصور میکنندکه در ابتدا، باید همۀ عقب ماندگیهای خود را رفع کنند و ضعفهای خود را بر طرفسازند و سپس سراغ تست بروند؛ این در حالی است که کنکور، یک آزمون تستی است وآزمون تستی ویژگیهای خودش را دارد و با یک آزمون تشریحی متفاوت است؛ حتی متن یکسؤال تستی با یک سؤال تشریحی فرق دارد، و مهمتر از همه اینکه در آزمونهای تستی،زمان پاسخگویی محدود است و شما باید بتوانید در زمان کوتاهی، گره و نکتۀ یک سؤالتستی را بیابید و سپس صحیحترین پاسخ را انتخاب کنید. به همین دلیل، برای آمادگیدر کنکور، فقط مطالعۀ کتابها و مباحث درسی کافی نیست و باید برای هر درس، زمانیرا به تست زنی اختصاص دهید و هنگام پاسخگویی، به عنصر زمان نیز توجه داشتهباشید.
رشتۀ خود را دوست ندارم؛ چه کنم؟
دوران کوتاه باقی مانده تا کنکور؛ با اهمیت و طلایی
راهکارهایی برای آمادگی بیشتر در امتحانات آخر سال: امتحانات نهایی را جدی بگیرید !
درس ,یک ,آزمون ,نتیجه ,مدت ,خواندن ,خود را ,است که ,است و ,درس خواندن ,بلند مدت
درباره این سایت